fredag 20 augusti 2010

Yksi kaksi filmi

Blev igår bjuden på finsk filmfestival av kusin Milla. Hon hade i sin tur fått biljetterna från sitt jobb och tyckte att detta passade oss perfekt. Och det var faktiskt riktigt kul!
Jag mötte upp Milla vid Svampen kl. 17.30 och vi gick direkt till biograf Sture. Där bjöds det på Lapin Kulta, vodka och tilltugg. Filmen vi såg hette "Den nakna mannen" och var en sorts dokumentär om finska män som i bastun öppnar sitt hjärta och berättar om sina personliga upplevelser, både roliga och tragiska. Vi skrattade och grät om vartannat.
Det var en helt ny upplevelse att se vuxna män berätta om barn som de mist vårdnaden om och inte sett på flera år, barn som dött, hur de blivit misshandlade som barn och helt öppet gråta och visa sina känslor på ett helt underbart sätt.
Sen var ju mannen som tog hand om föräldralösa björnar ett orginal i sig :)
Vi fick också se att en bastu kan i stort sett inredas var som helst. I en husvagn, en telefonkiosk, en skördetröska eller varför inte i en bil? :)

Efter filmen kunde man kliva in i en husvagnsbastu som stod placerad på gatan utanför och ville man kunde man även basta i den för värmen var på :)
Det bjöds på finsk buffé och tango med Månskensorkestern på Finlandsinstitutet och vi satt och njöt med varsitt glas vin till strax efter 22 då vi begav oss hemåt.

Månskensorkestern förresten. Jag har väl aldrig gillat finsk tango förut men igår ändrade jag mina åsikter. Bandet består av ett gäng unga killar och tjejer som i coola 50-tals kläder spelar och sjunger retrotango på ett helt underbart sätt. Känslan och atmosfären de förmedlade var fenomenal. Nu förstår jag varför de är så poppis :)

Och därför bjuder jag på ett klipp så ni själva får se Månskensorkestern :


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar