lördag 16 januari 2010

Ett stycke historia


Min kusin Gunilla på Åland har gjort ett jättejobb. Hon har sorterat och renskrivit brev som farmors bröder Holger och Pelle skrev under åren 1941-1945. De var soldater i finska armén och stred mot ryssarna vid finsk/ryska gränsen. Holger dog endast 21 år gammal 11 juli 1944 på ett fältsjukhus av skador han fick av granatsplitter i Karelen. Han var förlovad och planerade att gifta sig på sommaren. Pelle däremot överlevde kriget och kom hem välbehållen.

Jag har lärt mig mycket om hur livet som soldat i Finland kunde vara under kriget men även fått veta en del om min farmor och hennes familj som min pappa inte berättat eller visste om.
Helt plötsligt blev farmors mor Alfhild mer levande för mig. Hon vars föräldrar flyttade till Finland från Sverige och skapade sig ett liv i Österbotten i mitten av 1800-talet. Hon som överlevde bomben som slog ner på gården i huset där de bodde i Helsingfors och hon som miste sin man Odert tidigt och lämnade henne ensam att uppfostra barnen.

Nu ska jag sluta gnälla över petitesser i mitt liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar