fredag 22 januari 2010

Tala venska!

"Det är en medborgerlig rättighet att tala sitt eget modersmål svenska hos finska myndigheter."

På pappret ja men inte verkligen så mycket längre om utvecklingen fortsätter så som den gör nu. har läst både på hbl.fi och hörde på svenska TT nyheterna nyss att finslandssvenskar får det svårare att göra sig förstådda på svenska i Finland.

Tro fan det. Jag har själv fått erfara samma sak. Blev för några år sedan nödgad till att kontakta en finsk myndighet och kunde knappt göra mig förstådd, varken på svenska eller engelska.
Som finsk medborgare i Sverige måste jag även styra mina steg mot finska ambassaden för att få ett pass utfärdat och sist jag var där möttes jag av en finsktalande dam som tog för givet att jag förstod vad hon sa.
Suck.

Min personliga åsikt är att finnanrna borde vara stolta över att leva i ett tvåspråkigt land. Vilken rikedom! vilken fördel!
Länge leve svenskan och länge leve Finland!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar