tisdag 1 juni 2010

Äntligen sommar!

Första juni och idag började jag min praktiktid som sista etappen i min utbildning.
Upp med tuppen (05,15) och framme i Norrtälje kl. 7. Det är tur att det är sommar och ljust ute för hade det varit vinter tror jag knappast att jag klarat av att kliva upp så tidigt.
Hur som helst så gick allting bra. Jag fick vara med och själv pröva på att lägga in leverantörsfakturor, stämma av betalningar, skriva ut kundfakturor och lite annat smått. Imorrn blir det fakturering och mer avstämningar.
Det är lite knepigt att hänga med i alla svängar men för det mesta känner jag att jag har koll på vad det är vi gör. Sen är det ju en helt ny bransch jag har hamnat i så det är mycket nya ord, hanteringssätt och moment som ska till. Vi hade ju tex inget lager att inventera på mitt gamla jobb.

Men det känns iaf bra att jag hamnat där jag är nu. Det kommer att bli en del att bita i men det är lika bra att ta det nu och lära sig ordentligt än att sitta på en ny arbetsplats sen och inte fatta ett jota. Nu har jag ju fortfarande chansen att ställa frågor och lära mig nytt.
Men framförallt är det jättekul att få börja om på nytt med nya system som man ska lära sig hantera och förstå. Det blir ju lätt att man jobbar utan att blinka när man suttit med samma system år ut och år in. Så nu får hjärnan jobba lite igen :)

Igår fick jag förresten svar från Stockholms universitet där jag sökte jobb för en dryg månad sen. Jag fick inte jobbet. Nåja, det var väl inte meningen då. Det hade varit kul att få jobba därute eftersom jag verkligen trivs i Frescati men men.....

Jag slutade ju skolan i torsdags och det betydde att jag fick en långhelg att njuta av. I fredags bjöd jag morsan på lunchbuffé på Ulriksdals trädgårdscafé och sen shoppade vi pelargoner, lavendel och petunior :) Det är lätt att köpa lite mer blommor än man behöver därute för det finns så mkt fint :)
Sen bar det av till Barkarby för att leta brallor och ser man på, inne på Lindex hittade jag linnebyxor i svart och militärgrönt. Dessutom satt dom som en smäck på mig så jag köpte två par :) Det blev även en sväng på IKEA där jag köpte en caféstol till balkongen.

Resten av helgen har spenderats på balkongen, ute i skogen och i TV soffan. I lördags morse medan jag satt och åt frukost och drack mitt morgonkaffe började det åska som tusan. Plötsligt ser jag i ögonvrån hur en blixt far förbi utanför fönstret och så blev allting helt tyst. Strömmen gick. Skönt nog kom den tillbaka ca 20 minuter senare. Det är nog första gången som åskan slagit ut strömmen här hemma vad jag vet.

Om nio dagar börjar Jockes semester och på första gången på jag vet inte hur många år kommer vi ha mer än tre veckor semester tillsammans. Skööönt! Jag längtar redan :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar