fredag 23 april 2010

Bokföring =roligt??

bild från www.kapefero.com/redovisning.htm

Idag var tredje dagen i kursen Bokföring. ALDRIG i hela mitt liv hade jag trott att bokföring skulle vara så himla kul!
Jag, som var hopplös på matte i skolan. Som aldrig gjorde matteläxorna och som tyckte det var skönt att slippa matte de två sista åren på gymnasiet. (läste Hum. linje)

Och nu sitter jag här på lektionerna, vi gör övningar och allting känns så självklart. Jag fattar debet och kredit, balansräkningar och resultaträkningar, konton hit och konton dit och bokslut.
Dvs, jag förstår grunden än så länge.
Mycket beror självklart på läraren. Han är bara bäst! Rolig, pedagogisk och tålmodig. Han förklarar, repeterar och nöter in kunskaperna blandat med en massa humor.
Nu förstår jag varför så många rekommenderar Påhlmans Handelsinstitut. Jag är glad att jag valde att läsa hos dom.
Och det är just detta som gör att jag nu funderar på att läsa vidare till Diplomerad redovisningsekonom på Påhlmans. Jag har resurserna, jag har möjligheten. Men ändå, jag vill jobba. Kanske om man kunde hitta ett deltidsjobb nån gång i veckan samtidigt som man pluggar. Då får man ju både använda sina kunskaper OCH bygga på dom samtidigt!

Idag gjorde jag dessutom något jag aldrig gjort förut. Jag beställde nämligen ett par uppslagsböcker i ekonomi. "Redovisa rätt 2010" och "Ekonomisk uppslagsbok". Dessa kommer bryta av fint i min bokhylla bland arkeologi, konst och historieböckerna :)
"Redovisa rätt" tipsade vår lärare oss om att inhandla inför praktiktiden och jag har ju länge gått och funderat på att skaffa mig någon slags uppslagsbok att ta med till praktikplatsen.

Så var det iaf äntligen FREDAG. Slutade skolan kl. 12 och sen bar det av till jobbet. Hade en liten böld till problem som gnagt på mitt samvete några dar nu. Hade egentligen ingen lust att ta tag i det men jag visste att jag måste för annars skulle jag inte få nån ro.
En betalning i Norge hade inte kommit fram. Jag fick bita i det sura äpplet och ringa den norska banksupporten för att be o hjälp med att spåra pengarna. Det gick ju bra i slutändan. Jag FÖRSTÅR ju norska och jag hittade pengarna. Slutet gott, allting gott.

Men nu, måste avsluta, fick just en förfrågan från Holland om att förklara varför jag konterat pensioner på flera olika konton, suck.

Sen , helg!

2 kommentarer:

  1. Klart du ska plugga vidare!
    Mvh Monika Kageryd

    SvaraRadera
  2. Hej! Jo, jag vet :) Det slutar nog med att jag skickar in ansökan ändå! om jag känner mig själv rätt.... ;)

    SvaraRadera