onsdag 14 april 2010

Tiden går så fort!

Jag har inte hunnit uppdatera bloggen på några dar nu. Så fort helgen var över började allt igen, skola, jobb, skrivs CV, träning. Jag har MASSOR att göra.

I måndags avslutade vi lön kursen. Känns lite vemodigt eftersom jag verkligen gillade vår lärare så mycket. Pedagogisk, entusiastisk, lugn och hur bra som helst! Men jag ska ju läsa fortsättningskursen i höst så då kommer hon tillbaka.
I tisdags började vi läsa handelsrätt. Inget vi kommer att tenta på men det är hur intressant som helst. Vad gäller vid anbud, vad säger lagen? Vem har rätt och vem agerar fel. Jag är nog lite sugen på att läsa mer juridik senare.
Dagens lektion blev flyttad till nästa vecka och imorgon börjar en kurs i företagsekonomi. SEr fram emot det också! Allt är så himla intressant och roligt!

Träningen flyter på bra nu också. Har fått tillbaka en del av min gamla kondition, springer ca 1 mil/vecka och sen har jag lagt in ett cirkelfys pass på måndagar och sen medeljympa.
Cirkelfysen har gett mig ny energi, nu känner jag den gamla träningsglädjen igen. Jag orkar, jag biter ihop och lyfter, knäbörjer, gör armhävningar, magövningar och utfall. Musiken och ledaren pushar och svetten lackar. Träning helt i min smak!
Ska bara se till att öka distansen per vecka med joggen. Upp emot 2 mil är målet. Som förut.
Och dessutom sitter byxorna lite lösare i midjan nu. Gött!

Imorgon ska jag träffa ekonomichefen på praktikplatsen jag sökt i Norrtälje. Jag hoppas jag kan göra ett gott intryck på dom så jag får platsen. Det vore så skönt att ha det avklarat och spikat så jag kan lägga all tid och energi enbart på studierna fram till juni.
Dessutom var jag upp till Trygghetsrådet imorse igen, denna gång för att få lite coachning med med CV skrivande. Jag har suttit åtskilliga timmar och knepat och strött socker över mig själv men jag var inte helt nöjd. Jag såg det jag skrivit som ett grovt utkast.
Döm om min förvåning när coachen läste igenom mitt CV och brev och glatt sa att jag skriver jättebra och har ett fint språk. Det fanns knappt nåt hon ville ändra på.
Jag är som vanligt alldeles för självkritisk med mig själv men det värmde verkligen att höra henne säga att jag faktiskt kunde använda mitt CV precis som det är nu.

Så nu ÄNTLIGEN har jag postat min ansökan till tjänsten som ekonomihandlägare på Stockholms universitet. En tjänst som jag VERKLIGEN VILL HA. Jag håller alla tummar och tår och hoppas det går vägen. Bara jag får komma på en intervju så har jag kommit långt.

Nu återstår bara lite plugg inför löne tentan på fredag morgon. Har samlat alla uträkningsformler för semester och sjuklön och noterat procentsatser på arbetsgivaravgifter och annat bra att veta och hoppas sen på att jag klarar provet. Vi får ha med oss bok, anteckningar och stenciler på tentan just för att lön är ett uppslagsämne. Det är omöjligt att lära sig allt eftersom det kommer nya regler och siffror hela tiden. Det viktigaste är att man kan läsa och förstå det man läser. Tolkningsförmåga helt enkelt.

Men nu middag!

1 kommentar:

  1. wow, man blir helt peppad av ditt inlägg. bara peppad i allmänghet liksom. :) håller tummarna för att du får en intervju, och sen jobbet såklart!

    SvaraRadera