onsdag 1 september 2010

Höstens första dag

Klar luft, regntunga mpln i horisonten och med ivriga ben. Idag sprang jag för första gången på två veckor. Förkylning och leda har kommit i vägen och jag har inte samma gnista som förr men oj så skönt det var att låta benen löpa. Sakta gick det, över skogsrötter, grästuvor, en liten orm och vattenpölar. Bröstet spändes som en blåsbälg och musklerna jobbade i lår och vader. Jag var på G! De tuffa stavgångspassen jag tränat istället för löpning har hållit kroppen igång!

Efter en snabb dusch åkte jag in till stan för mitt inbokade möte med jobbcoachen på TRR. En kaffe och ett trevlig samtal senare styrde jag stegen ut på stan. Lunchade och besökte sen Antikvariat Strindberg på Drottninggatan för att botanisera bland deras härliga bokflora.
Slog till på en bok om nakenhet och skam genom tiderna och fann att det faktiskt var mycket fascinerande läsning.

Så var det dags för yoga på Friskis i Kista. Det var ett par månader sen jag var på någon annans pass och blev vägledd och jag har saknat det. Därför bestämde jag mig för att ta detta pass idag, dels för att hålla min egen inspiration vid liv och dels för att se hur andra använde sitt ledarskap.
Men det som jag trodde skulle bli en skön avkopplande timme med andning och andlighet blev en timme där jag hela tiden analyserade ledarens sätt att lära ut asanas och hur tydlig/otydlig hon var. En del saker sög jag åt mig som en svamp och tänkte att det kan jag använda i mitt pass medan andra saker bara gick totalt bort.
Jag saknade den andliga delen. Nu blev det mest teknik och sträck här och där. Inte en enda gång stannade vi upp för att känna in i oss själva hur en asana påverkade kropp och andning.
Men det var även ett bra på pass för mig på så sätt att jag nu fick känna på lite andra asanas som jag inte kört sedan utbildningen.
Jag hoppas bara att jag på nästa pass kan ägna stunden åt mig själv, min kropp och min själ.

Men nu ska jag vårda min själ med en gammal repris av Morden i Midsomer och en apelsin :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar