fredag 24 september 2010

Jeg hedder......

Första danska lektionen avklarad. Vi har en väldigt rar lärarinna, dansk såklart och vi undervisas enbart på danska. Jag har inga problem att förstå henne tack och lov men det är värre med att tala danska.... :)

Det första vi fick göra var att presentera oss själva med orden "Jeg hedder...........hvad hedder du"
Alltså, försök att uttala ordet "hedder"....med tysta d´n eller snarare dämpade d´n.......inte lätt :) Jag har gått här hemma sen igår kväll och övat konstant. Jocke höll på bli tokig!

Vår lärare hade även satt ihop 20 allmänna frågor om Danmark och danskarna som vi fick klura på. sen fick vi försöka läsa frågorna....på danska....men det gick ganska så lätt, att hitta svaren på frågorna var lite klurigare men en bra övning :)

Självklart har vi fått läxa och vi bör även lyssna på dansk radio, läsa danska tidningar och böcker och se danska tv-program. Så nu sitter jag här med danska P1 på och lyssnar på ett inslag om David Lynch.

Mitt mål med mina studier är att lära mig förstå mer danska och även kunna säga enkla fraser eller åtminstonde göra mig förstådd på danska.
Dansktalande personal är väldigt eftertraktat på arbetsmarknaden just nu så ett nordiskt jobb finns också där i tankarna.

Och jag har gett mig tusan på att klara det.
Min inspiration?

Stina Ekblad. Kan hon med sin breda finlandssvenska lära sig tala perfekt danska så kan banne mig jag också :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar