torsdag 9 september 2010

There´s more to life than renovering

Jag blir lika fascinerad varje gång någon beskriver sina fritidssysslor med orden "jag umgås med familjen och renoverar på vårt hus".
Jaha? Och sen då, det måste väl finnas nåt mer??? Eller?

Menar dom alltså att dom varje dag efter jobbet går hem, hämtar på dagis, micrar lite mat och sen sätter igång att tapetsera medan ungarna sitter fastnaglade vid Tv´n?
För det är just den bilden jag får framför mig.

Läser du aldrig en bok? Gör du aldrig en utflykt eller resa? Samlar du inte på nåt udda?

Jag vet att jag allt som oftast uppfattas som konstig eller udda när jag börjar prata om mina passioner som kan vara allt mellan himmel och jord. Konst, historia, arkeologi, geologi, astronomi, språk, resor, böcker, biologi....mm. Men jag skulle inte kunna leva om jag inte fick lära mig nåt nytt eller bredda min kompetens på olika plan.
Häromdagen blev jag uppringd av min lärare i geologi från kursen jag gick förra hösten. Vi pratade i säkert 40 minuter och hann då avverka ämnen som geologi, astronomi, finns det liv i rymden, religion, vad påverkar klimatet osv. Innan vi avslutade sa hon till mig att det är så trevligt att hitta nån som är intresserad och vill prata om dessa ganska så viktiga ämnen som faktiskt berör oss alla. Det är inte så ofta man hittar nån att diskutera med och jag kan verkligen förstå vad hon menar. Jag blev lika glad för helt plötsligt fick jag möjlighet att börja tänka och fundera igen, bolla och diskutera idéer.

Men kanske har jag fel. Det finns säkert människor därute som blir lyckliga av att måla och spika, dag ut och dag in.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar