fredag 12 mars 2010

Kafka på stranden

För ett år sedan köpte jag och läste min första Haruki Murakami bok, Fågeln som vrider upp världen.
Mot mig strömmade en berättelse utan dess like. Det verkade som om allt var möjligt i hans värld. Personerna i boken gjorde de mest bizarra sakerna men ändå föreföll det som om det var det mest naturligaste i världen. Vad sägs om en man som dagligen klättrade ner i en tom brunn och satt där tills solen gick ner.

Idag läste jag ut min andra Murakami bok, Kafka på stranden.
Villken läsupplevelse! Jag är totalt förälskad! En man som kan tala med katter, en hermafrodit som jobbar på ett bibliotek, Oidipuskomplex och en man vid namn Johnnie Walker.

Nu har jag varit och plockat upp en tredje bok, Norwegian Wood. Inga förväntningar men jag hoppas att även denna bok suger in mig i sin märkliga värld.

Murakami har en förmåga att väva ihop olika berättelser i tid och rum och skapar en känsla av att det är det mest naturliga i hela världen. Udda karaktärer ger en extra krydda och lyfter böckerna till oanade höjder.

Läs Haruki Murakamis böcker. Du kommer inte ångra dig. Men var beredd på det ovanliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar