torsdag 20 maj 2010

En sval dag i kyrkan


Efter skolan idag styrde jag mina steg mot Riddarholmen. Jag hade bestämt mig för att besöka Riddarholmskyrkan för att leta upp min släkting Elias Brenner och hans frus grav.
Väl inne i kyrkan vandrade jag lite planlöst runt och tittade på de olika gravkoren och kyrkans medeltida arkitektur. För att få lite mer struktur på det hela beslutade jag mig för att hänga med den guidade turen som började kl. 14. Det jag var jag en kille till som fick en egen privat guidning :) Det fanns mycket tid till frågor och diskussion.
Kyrkan bär på en mycket intressant historia med franciskaner klostret som grund. Man kan skönja målningar och andra medeltida detaljer där kyrkan byggts till under tidens gång. Sånt älskar jag! Det är precis som att historien liksom sipprar ut bakom fasaderna och vill ge sig till känna, bara man tittar efter ordentligt :)
På vår rundtur beskådade vi kungligheternas gravar, Karl XII, Gustav II Adolf, Magnus Ladulås och Knut Knutsson. Hela golvet är knökfullt med gravstenar, en del mindre nötta än andra och det är en hisnande tanke på att under våra fötter ligger kvarlevorna efter flera tidigare generationer.
Efter rundturen hjälpte guiden mig att leta reda på Elias Brenners grav. Jag måste säga att maken till hjälpsam guide har jag aldrig varit med om. Hon var helt fantastisk. Vi satt i nästan 30 minuter och skummade genom en inventariebok över kyrkans gravar och när vi väl hittade graven satte vi oss ner på varsin stol ovanpå den och försökte tyda vad som mer stod skrivet om den. Det visade sig att förutom Elias och hans fru ligger där även minst två personer till. Graven verkar vara köpt som gravpant för 100 daler i början av 1700-talet. Det var ganska vanligt på den tiden att man köpte sig en plats i riddarholmskyrkan och ju närmare koret desto bättre såklart.
Guiden tipsade mig om fler instanser jag kan pröva för att komma vidare med min forskning om Brenner släkten och nu har jag flera nya trådar att börja nysta på. Nästa besök blir troligtvis till Riddarhuset :)
Nu är det snart dags att ställa om sig och förbereda för ett pass stevcross på Friskis. Vädret är ju kanon så jag hoppas vi blir några stycken som går idag.
Imorrn fredag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar