lördag 22 maj 2010

Mina ögon går snart i kors

När jag verkligen brinner för nåt så kan jag inte släppa taget. Så nu sitter jag här igen och letar, gräver och forskar i min släkts historia. Och jag har totalt fastnat i 1600-talet.
Ju mer jag gräver, desto mer fascinerande detaljer hittar jag om paret Brenner. Hon mor till minst femton barn och poet och han numismatiker, konstnär och vad det verkar, nära vän till det kungliga hovet.
Jag försöker skapa mig en bild av hur deras liv såg ut, hur Stockholm såg ut när dom levde och vilka människor dom umgicks med och det sjukaste är att ju djupare jag gräver desto mer fascinerad blir jag.
Idag lånade jag en bok om kung Karl XI bara för att få en bild av det hov Elias Brenner arbetade för. Jag har hittat en vapensköld som han målat, jag har hittat ett brev han skrivit och undertecknat (till salu för "endast" 5000:-) och jag vet var han bodde på ett ungefär.
Det enda jag saknar just nu är en bild på hans eget sköldebrev, för jag utgår från att han måste ha ett vapen av något slag.


För övrigt så hejade jag flitigt på min gamla kompis Magnus som var med och tävlade i Talang ikväll. Tyvärr gick det inte så bra men jag gillade det iaf.
Magnus är Alexander Rybak förresten ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar