onsdag 12 maj 2010

S:a debet=S:a kredit

Madonna skulptur i trä från Malung, mitten av 1400-talet.
Bild från http://medeltidbild.historiska.se/medeltidbild/

Äntligen är tentan avklarad. Den var lättare än vad jag trodde den skulle vara så det hela var avklarat efter bara 40 minuter.

Stannade sen kvar en stund och fikade med de andra som var färdiga samtidigt som mig och sen drog jag iväg till Historiska museet.

Efter allt tentaplugg med siffror och ekonomiska termer de senaste veckorna behövde jag nåt som bröt av. Nånting helt annorlunda.

Jag spenderade ensam tre timmar på museet bland medeltida altarskåp, forntida stenyxor och vikingatida runstenar.


Det var verkligen rätt tid att gå på museum. Jag var där vid 11 tiden, inga skrikande barn, inga guidade turer bara några enstaka turister och pensionärer. För det mesta spankulerade jag helt ensam genom de stora salarna. Jag tog mig tid att studera de medeltida textilierna, de vackra snidade och målade altarskåpen och till min stora glädje fann jag att de fortfarande hade kvar det lilla medeltida kyrkorummet man kan gå in i. Jag verkligen älskar det rummet. Har nog varit in där minst 5-6 ggr under åren. Stenlagt golv, dunkelt och så berättarrösten som ekar ur högttalarna blandat med sång av gregorianska munkar. Det känns verkligen som om man kliver in i en medeltida kyrka nånstans på landsbygden år 1386 :)


En stor del av museet var avstängt eftersom dom håller på att bygga ut en ny utställning som hör ihop med de nyutkomna böckerna och tv-programmet om Sveriges historia med Dick Harrison och Martin Timell. Perfekt för ett nytt besök senare i sommar alltså :)


Nånting som jag verkligen gillar är att museet idag är mera anpassat även för barn. Man bygger upp utställningar så att det lockar och inspirerar och de hade även ett helt rum ägnat enbart och arkeologiska upptävkter för barn. Gräv och upptäck! Tänk om sånt funnits när jag var barn, vilken lycka det hade varit!

Om jag nångång blir förälder så kan jag inget annat än att HOPPAS att mina barn bli lika intresserade av arkeologi och historia som mig, helst ännu mer och tar intresset ett steg längre och utbildar sig därefter ;) Att gå på museum kommer bli en självklar aktivitet under deras uppväxt, sanna mina ord!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar